dag 7 RIGA

Vanmorgen zo tegen 10 uur wakker geworden van het verkeer op straat. Gelukkig maar want rond 11 uur kwam drosma onze plaatselijke gids al aan de hoteldeur. Net klaar met opfrissen na 4-5 uurtjes slapen, wat gaan ontbijten op het hoekje van de straat naast het hotelk. Dit liet ons wel smeken en daarna met Drosma de stad ingewandeld. Hier een mooie routen langs de vele gebouwen bezienswaardigeden gewandeld. Een goed uitleg was wel lekker dus gezamelijk ergens koffie onderweg en daarna een pizzaatje genomen. Aan het eidn van de middag hadden we het wel gezein en waren we aan rust toe. In het hotel net een klein tukje gedaan , gedouched en nu dus op internet. Zo dadelijk maar weer uit eten en als kroegtijgers tekeer gaan in dezze mooie natuurlijke stad!

Helaas pakt wederom deze pc mijn usb 2.0 niet zodat foto's wederom niet erbij verschijnen

Hierna de stad ingewandeld en onderweg naar leuk restaurnat gezocht. Toch maar besloten om naar The Old Fred te gaan daar hte daar heerlijk smaakte en het er gezellig was. Ook nu weer ondanks dat de menukaart niet overlipe van vele keuzes. Hier toch wederom heerlijk gegeten en na afloop een lekkere bak koffie genomen. Daarna helaas was het al 23.30 uur en hadden eigenlijk afgeproken met Drosma, maar dat zou om 2300 uur zijn. Dus die zat weer lekker thuis? daarna de oude stad maar ingewandeld op zoek naar wat gezelligheid. Ditmaal ondanks de zaterdagavon vele malen minder dan gisteren maar toch wel leuk keldertje gevonden met leuke muziek. Daar even gebleven om te zien hoe tal van verschillende shots werden gwemaakt en genuttigd. Hierna terug naar De madhouse, maar ook hi8er stukken rustiger als de dag voorheen. Toch wat kunnen kletsen met Noorse studenten tot 04.00 uur om dan met taxi naar hotel te gaan en heerlijk gaan slapen

dag 6 bartoszyce - Riga

Al vroeg uit de veren wat goed uitkwam, daar we een lange zware rit voor de boeg hadden. Het weer zag er wederom niet echt mooi uit dus veel bewolking en wat enkle druppels dus wederom goed in het pak gegesen om te kunnen vertrekken. Al na een km of 25 bereikten we de gresn met Rusland. Hier een hoop ellende met papieren invullen - opnieuw invullen en allerlei soorten van burocratie, zodat we zeker meer dan een uur hier oponthoud hadden om daarna verder door rusland te kunnen rijden. Al vrij snel bereikten we de grote stad Kaliningrad. Hier misgereden daar we totaal geen borden meer konden lezen . De astad Sovietsk stond nergens aangegeven!! Ja misschien met rare russische letters zodat we een beetej op geluk de weg vervolgden door de stad. Eindelijk zagen we iets wat erop leek en deze gevolgd. Hierna kwa<men we op de goede snelweg terecht. Gelukkig na de vele kuilen en gaten in de stad een prima snelweg die we zo'n 75 km moesten volgen. daarna gelukkig de afsag gevonden naar het noorden toe. Verder in Ruslanbd niets te zie n als kale vlakten met paarse lupina velden. Geen enkle dorpje enkel een paar verlaten boerderijtjes. Aan de grens met Litouwen eindelijk in Sovietsk tercht gekomen om aldaar wederom een anderhalf uur de grensformalitieiten in te vullen en te wachten. In Litouwen konden we op een rechte lange weg heerlijk doorrijden, alleen geen litouws geld op zak en pinnen is was hier moelijk / onmogelijk. Dus verder naar Letland gereden. De rechte lange weg naar het noorden schoot ook hier lekker op zodat we toch maar besloten om te probren Riga te halen. Na 460 km in totaal 10 uur onderweg geweest kwamen we riga binnne. Hier eerst de tanks volgegooid en een smakelijke hamburger genomen. Het hotel hadden we vrij snel gevonden maar na een kleine relax, douce en uur tijdsverschil luiepen we pas tegen 2300 uur de stad in. Hier gelukkig nog een restaurant kunnen vinden wat open was en daar heerlijk gegeten. Daarna het uitgaansleven opgezocht wat onvoorstelbaar mooi was. Tenminste voor de playboy hebben ze hiert maar uit te kiezen. Beetje jong allemaal maar wel ontzettend mooi dus. Toch gezellig kunnen kletsen en het langzaam li8cht zien worden. RTond 5 uur hadden we het wel gezien zodat we rond 6 uur ons bed induikten

dag 5 Olstyn - de Wolfschanze - Bartozyce

Gelukkig met zonnetje en strak blauwe lucht opgestaan. Na het ontbijt zagen we echter al donkere wolkjes dus toch maar regenkleding aangetrokken. Peter was nog niet echt happy met zijn Change Oil indicatioe dus niet echt op zijn gemnak op de motor gestapt. Onderweg dus maar een liter olie gekocht en bijgevuld. Indicatie ging niet weg helaas!@ Maar peter ontdekte toch een nivo glaasje wat hij nog mnooit gezien had. Nu dus teveel olie en wat aftappen. Alles dus voor niets omdat de monteur vergeten was de computer van zijn Bulldog te resetten. Verder gereden naar Het bunkercomplex alwaar Hitler de 2e wereloorlog heeft doorgebracht en zijn beslissingen heeft genomen De Wolfschanze. Een enorm groot gebied midden in de bossen met tal van wel hele dikke bunkers wat best wel indruk maakte omdat hier vanuit dit dorp van bunkers eigenlijk alles in de Wo II is geregeld. Hierna weer op de motor gestapt en richting Russische grens gereden. Rond 1600 uur in Bartoszyce gestopt en een h otel gevonden midden in de winklestraat, Net even gerelaxed en zo dus maar wat gaan eten in het centrum.

Een uitgestorven stadje en alles gesloten! . na een kleine wandeling door het centrrum eindelijk een restaurant gevonden wat niet veel voorstelde, maar waar we wel iets te eten kregen. Dit smaakte echter van geen kanten, maar ja we hadden wat binnen. Na de koffie nog even rondgekeken maar overal zo stil als iets! Totdat we ergens muziek hoorden en waar wat jongelui buiten stonden. Daar even gaan kijken maar wat een deusjes bij elkaar! De plaatstelijk boeren en boerinnen waren hier feest aan het vieren met wat karakoa. Hier 2 pilsjes gedronken en ons zeker niet prettig vonden staan. Zo dus maar vlug op tijd naar hotel gewandeld en daar op de kamer nog even een afzakkertje genomen om daarna in slaap te vallen.

dag 4 gdansk - Olstzyn

Rond half na een ontbijtje vertrokken met wat zware bewolking. Dus regenpakken aan gedaan. Door Gdansk was het een grote drukte en vele slechte wegen tot ver buiten de stad. Na een paar stops in osttrada aangekomen. Hier aan het meer een Giros schotel voor laten schotelen. Om vanuit hier nog een kleine rit te maken. In olstzyn aangekomen moeilijk een hotel te vinden. Had een paar namen maar konden die niet vinden Zelfs de taxi chauffeur verbleekte? We wilden iets dichterbij het centrrum dus uiteeindelijk toch iets gevonden Hotel Kopernick was uitstekend! Enkle peter was een beetje bezorgd geraakt over zijn ' Change Oil ' indicatei op de motor. Na een verfrissing even op bed bijgekomen en daarna de stad ingeweandeld. Dew lounge muziek uit een cafeeke trok ons wel aan dus hier even wat gedronken alvorens restaurant op te zoeken. Toevallig kwamen we alweer bij een Sioux-0restaurant binnen du\s dezelfde keten als tgisteravond en dezelfde menu kaart. maar gelukkig ook hier wat anders van de kaart kunnen vinden en het ons heerlijk laten smaken. Verboden te roken deed ons koffie te gaan nuttigen in de Schotse Pub. Was gezellig dus grote tijd blijven hangen daar peter de whiskey goed liet smaken. Daarna even verder gelopen en een paar kroegjes met live muziek bezocht. beetej huiskamer sfeer maar best goeie poolse rock in leuke sfeer. Al met al toch weer laat dus rond half 2 ter bedde gegaan

dag 3 stettin - gdansk

gisteravond de stad Stettin even bekekne. Op aanraden van de novotel receptie naar een boulevard gewandeld alwaar een paar leuke cafekes waren. Hier eerst buiten een paar pilsjes genomen, maar al vlug werd het iets te frisjes. Dus verder gewandeld naar een leuk restaurant alwaar we een heerlijke pfeffersteak genomen hebben. Daarna nog even naar een uitgaanswijk van Stettin gewandeld. Hietr was het ook pinkstermaandag, maar niet ecth druk zodat we het ook vlug gezien hadden. Met de taxi ons naar hotel laten brengen voor 1 euro, dus voortaan dit meer doen.

Vanmorgen rond half 9 opgestaan met een heerlijk zonnetje en dus buiten ons ontbijtje genuttigd. Tegen 10 uur op de motor gestapt na alle sopgeladen te hebben en de TomTom veilig opgeborgen omdat deze sinds de grens met Polen niets meer van wegen liet zien ondanks de test van mijn oost-europakaart thuis. Nu dus maar op de kaart gaan rijden wat zeker geen probleem zal opleveren.. De weg naar Gdansk was in het begin zeker niet iets om over naar huis te schrijven maar gelukkig al snel bneter. Immers een lange weg te gaan!! Via de E28 de noordkust van Polen gevolgt., met enkele leuke stops, weaaronder koffie van een gele Russische?? Nooit van gehoord maaar zag er leuk uit en heerlijk koffie met zoet gebak. Even voor Gdansk naar de kust gereden om aldaar de kustlijn / boulevards te volgen. Even voor Gdansk een hotel opgezocht daat hier in Sopot het uitgaansleven van Gdansks plaatsvind. We zullen het vanavond zien? Dit na een lange tocht van 360 km en toch weer al 1400 km in totaal maar bijna aan de russische grens.

morgen meer Helaas herkent deze pc geen usb van mijn fototoestel dus foto's andere keer toevoegen.

In sopot een leuk hotel gevonden midden in de bossen. Na een paar pilsjes in het zonnetje een douche genom,en en de stad ingewandeld. Hier leuke winkle uitgaansstraat . Deze uitgelopen tot aan de pier en deze in het donker helemaal afgelopen tot midden op de oostzee. We hadden een mooi siouxi restaurabnt gezien dus daar maar heen gelopen om ons op indianse wijze van een heerlijke ribsteak te voorzien. geweldig hoe dit smaakte!! En na de koffie nog even naar leuk tentje gezocht , maar bij de LU bleek ondankds de ladiesnight het toch wel zo op dinsdagavond in jini wat tegen te vallen. daarna nog enkele andere pubs bezocht maar het was niet echt de uitgaansavond aldaar dus op tijd het rustige hotelleke in de bossen opgezocht,

dag2 Rostock - Stettin

Gisteravond na de opfrissing de stad ingelopen en op aanwijzing van de hoteleigenaars naar een Cubaans Restaurant gegaan. Hier heerlijk gegeten; Wel pittig en met vieze bonen, maar daar zowiezo geen leifhebber van. Samen met de heerlijk frietejes smaakte de pittege gehaktschotel ons allerbest maar konden niet alles op. Hierna koffie om de volle maag een beetje op gang te brengen. Daarna een wandeling gemaakt daar ons een ader cafe nog niet kon boeien en we het eten even wilden laten zakken. Vele oude grote gebouwen die wel degelijk strak opgekanpt zijn na de omwenteling van 1989. Aan het water was het een drukte van wel op de terrasjes. Hier doorgelopen en even over de kermis gelopen. Vreemd dat hier na iedere attractie een biertent is te vinden! Ook deze links laten liggen en noge even na een heel slecht bandje gekeken en geluisterd om dan toch maar snel weg te lopen. Op het grote plein bij het Rathaus een grote Rostockjer voor laten zetten en Peter een dubbele whiskey. Hierna richting hotel gegaan daar de vele km's toch wel in onze benen zaten. Peter wist zijn eigen hier op de hotelkamer op te sluiten in de badkamer. Met geen mogelijkheid de deur open te krijgen. Niemand aanwezig in het hotel dus de politie maar gebeld. Immers schade wilden we niet mnaken! Net vorodat de plotie arriveerde sprong Peter uit zijn benarde positie. Iets electronisch hield de deur gesloten, maar gelukkig opgelost en tevereden gaan slapen. Vandaag na utileg over de gevaarlijk situatie van opsluiting een heerlijk ontbijtje genomen en rond 10 uur op de motor gestapt. Peter zijn km teller begaf het al nma enkele meters dus waarschijnlijk toch te hard gereden gisteren. Via de kust van de Oostzee afgezakt naaar de Poolse grens. Onderweg bij een wegrestaurant zagen we een hoop motoren astaan , dus hier bijgeschobven en zo rond half 2 een zigeunerscnitzel mit bratkartofflen genomen. Daarna reis voortgezet. Even voor de Poolse grens wel heel slecht wegdek met putten, gaten, bobbels maar Polen trok ons aan dus doorgereden. Aan de grens niemand te zien en dus maar de eerste beste stad gekozen om de avond / nacht te gaan doorbrengen: Stettin. Hier op de kamer een 0.5 pilsje laten brengen door een lieftallig kamermeisje. Dit herhaald en even heerlijk tuikje gedaan. Net lekker gedouched en dus klaar om de stad te gaan verkennen.

dag1 bergen op zoom - rostock

Vanmorgen om 5 uur opgestaan. Peter was precies op afgesproken tijd? zodat we rond half 7 konden vertrekken. Via Moerdijk, Utrecht naar apeldoorn ( de nagel) gereden. Daarna hengelo en via de Duitse grens naar Osnabruck.Zo om het uur gestopt voor peukje en benzine en de maag te vullen. daarna richting Bremen waarna de weg voor zo'n 70 km naar Hamburg tal van wegversmallingen had. Dit remde ons tempo, maar bij Lubeck toch maar besloten om door te rijden naar Rostock. Na 750 kilometer waren we hier rond 16.00 uur, dus een leuk gemiddelde. Volgens de TomTom zelfs 115 km/uur .Met een topsnelheid van 136, maar volgens Peter zelfs 160 toen die nodig naar het toilet moest. In dit Hanzestadje aan de Oostzee al snel een leuk backpackers hotel gevonden. Hier de spullen gedeponeerd en met de motor naar terrasje gereden om een paar heerlijke koude kletsen tot ons te nemen. Terug in het hotel heerlijk gedouched en nu dus op weg om een restaurantje te zoeken en evt daarna nog een paar afzakkertjes tot ons te nemen. Morgen horen jullie wel hoe de stad is en of het gezellig was.

Vanmorgen om 5 uur opgestaan. Peter was precies op afgesproken tijd? zodat we rond half 7 konden vertrekken. Via Moerdijk, Utrecht naar apeldoorn ( de nagel) gereden. Daarna hengelo en via de Duitse grens naar Osnabruck.Zo om het uur gestopt voor peukje en benzine en de maag te vullen. daarna richting Bremen waarna de weg voor zo'n 70 km naar Hamburg tal van wegversmallingen had. Dit remde ons tempo, maar bij Lubeck toch maar besloten om door te rijden naar Rostock. In dit Hanzestadje aan de Oostzee al snel een leuk backpackers hotel gevonden. Hier de spullen gedeponeerd en met de motor naar terrasje gereden om een paar heerlijke koude kletsen tot ons te nemen. Terug in het hotel heerlijk gedouched en nu dus op weg om een restaurantje te zoeken en evt daarna nog een paar afzakkertjes tot ons te nemen. Morgen horen jullie wel hoe de stad is en of het gezellig was.